Szanowni Państwo,
„Diagnostyczny Maj” organizowany co dwa lata przez Lubelski Oddział Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Laboratoryjnej wpisał się na stałe w kalendarz wydarzeń naukowych. Osią tego spotkania jest konkurs na najlepszą prezentację w formie mini-wykładu przedstawianego przez najmłodszych diagnostów. Od wielu lat obserwujemy rosnący poziom wystąpień, doskonałe przygotowanie wykładowców i coraz ciekawsze zagadnienia poruszane podczas Konferencji. Niestety, wykłady pomimo znaczącego wkładu pracy w ich przygotowanie i konieczności opanowania emocji wykładowcy podczas publicznego wystąpienia są wartością zazwyczaj ulotną. Do dzisiaj wspominamy wspaniałe wystąpienia i doskonałe prezentacje ale… zachowanie ich na dłużej to trudność zmagania się z ludzką pamięcią, jej pojemnością i możliwością wykorzystania różnych ważnych informacji w codziennej praktyce. Z tego powodu mając nieukrytą chęć kontynuacji tego prestiżowego wydarzenia a jednocześnie dbając o trwałość włożonego wysiłku proponujemy zmianę formuły Konkursu na Najlepszą Pracą w Zakresie Diagnostyki Laboratoryjnej wykonaną przez młodego naukowca reprezentującego zawód medyczny (diagnostę laboratoryjnego, pielęgniarkę lub lekarza) i posiadającego prawo wykonywania zawodu lub studenta kierunku medycznego.
Najlepsze prace zostaną nagrodzone i zaprezentowane w formie wykładu podczas Konferencji, zaplanowanej na październik 2019 roku.
Organizatorzy:
Lubelski Oddział Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Laboratoryjnej
Klinika Chirurgii Ogólnej, Onkologicznej i Metabolicznej Instytutu Hematologii i Transfuzjologii
Zakład Hemostazy i Chorób Metabolicznych Instytutu Hematologii i Transfuzjologii
Patronat:
Stowarzyszenie na Rzecz Leczenia Ciężkich Krwotoków
Regulamin Konkursu:
Konkurs jest przeznaczony dla Autora:
- pracy oryginalnej lub diagnostycznej analizy przypadku (-ów) przygotowanej przez osobę posiadającą prawo wykonywania zawodu nie dłużej niż 10 lat do końca 2019 roku lub studenta kierunku medycznego.
- warunkiem rozpatrzenia pracy jest pierwsze autorstwo „młodego” diagnosty, pielęgniarki, lekarza lub studenta oraz oświadczenie współautorów (w pracy zespołowej), że wkład intelektualny w projektowanie badania, zebranie danych, opracowanie wyników i sprzędzenie tekstu w co najmniej 40% jest zasługą pierwszego Autora.
- nie przewidujemy do udziału w konkursie prac poglądowych i systematycznych przeglądów piśmiennictwa.
- przedstawiane w pracach zagadnienia powinny dotyczyć zagadnień metodycznych, technik diagnostycznych, niestandardowych technik laboratoryjnych i badania niestandardowego materiału przeznaczonego do diagnostyki, błędów pomiarowych, technik ustalania wartości krytycznych itp.
- przedstawione prace zostaną poddane wstępnej ocenie Komitetu Naukowego i procesowi peer review przez nieujawnionych recenzentów. Ostateczna decyzja o wydrukowaniu pracy i jej ocenie zostanie podjęta przez Komitet Redakcyjny.
- do Konkursu mogą być przedstawione prace zaakceptowane do druku lub wydrukowane w 2019 roku w recenzowanym czasopiśmie.
- zgłoszone prace powinny być przedstawione w języku polskim lub angielskim. Prace przedstawione w języku polskim muszą zawierać tytuł, streszczenie i słowa kluczowe w języku angielskim.
- termin nadsyłania prac upłynie ostatniego dnia kwietnia 2019 roku.
- wyniki konkursu zostaną ogłoszone w połowie września 2019 roku. Najwyżej ocenione prace zostaną przedstawione w formie wykładu podczas Konferencji zaplanowanej na październik 2019 roku oraz nagrodzone.
Przepisy dla Autorów:
Przygotowanie manuskryptu jest obwarowane wymaganiami międzynarodowymi (COPE- Committee of Publications Ethics).
PRZYGOTOWANIE MANUSKRYPTU
Pracę należy zapisać w formacie .doc lub .docx (MS Word) i powinna zawierać:
- strona tytułowa – w kolejności: tytuł (język polski), tytuł (język angielski), imię i nazwisko autorów, afiliacja w języku polskim, afiliacja w języku angielskim, imię i nazwisko autora do korespondencji z podanie adresu e-mail i numerem telefonu oraz adresem pocztowym. Autorem do korespondencji powinien być pierwszy Autor przystępujący do konkursu.
- streszczenie w języku polskim i streszczenie w języku angielskim, streszczenie powinno być strukturalne i nie przekraczać objętości 250 słów.
- słowa kluczowe minimum 5 w języku polskim i angielskim,
- tekst,
- piśmiennictwo,
- tabele i ryciny (podpisy w języku polskim i angielskim). Skróty, pochodzące od słów angielskich, wraz z rozwinięciem, należy podać w nawiasie za skracanym określeniem przy pierwszym jego wystąpieniu w tekście. Należy unikać skrótów nieakceptowanych przez międzynarodowe grupy ekspertów. Skróty należy użyć, jeśli w całym tekście fraza pojawia się co najmniej trzykrotnie.
STRUKTURA NADSYŁANYCH PRAC
Strona tytułowa – powinna zawierać: pełny tytuł pracy (polski i angielski), tytuł skrócony (polski i angielski), zawierający maksimum 40 znaków (łącznie z odstępami), imiona i nazwiska oraz tytuły naukowe wszystkich autorów, nazwę instytucji a także imię i nazwisko, adres, numer telefonu i faksu oraz adres e-mailowy autora odpowiedzialnego za korespondencję z Redakcją.
Streszczenie (polskie i angielskie) – nie powinno zawierać więcej niż 250 słów. W streszczeniu pracy oryginalnej należy wyodrębnić cztery akapity zatytułowane: Wstęp, Materiał i metody, Wyniki, Wnioski. Pod streszczeniem należy umieścić od 3 do 10 słów lub wyrażeń kluczowych (polskie i angielskie), w miarę możliwości zgodnych z Medical Subject Headings Index Medicus.
Tekst – prace oryginalne należy podzielić na następujące części: Wstęp, Materiał i metody, Wyniki, Omówienie, Wnioski. Nie należy przekraczać zalecanych objętości prac: praca oryginalna – 3000 słów, opis przypadku – 2000 słów. Przedstawione limity nie obejmują streszczenia, tabel, piśmiennictwa. Dodatkowe informacje i podziękowania mogą się znaleźć po zakończeniu tekstu, przed wykazem piśmiennictwa.
Piśmiennictwo. Należy numerować pozycje zgodnie z kolejnością cytowania w tekście (nie w porządku alfabetycznym).
Czasopisma. Należy podać: kolejny numer pozycji, nazwiska autorów i pierwsze litery imion (jeśli autorów jest nie więcej niż sześciu, należy wymienić wszystkich, jeśli siedmiu i więcej, należy podać trzech pierwszych z dopiskiem „i wsp.”), tytuł pracy, tytuł czasopisma (skróty tytułów czasopism powinny być zgodne z Index Medicus), rok, tom (cyframi arabskimi), numer strony początkowej i końcowej. Prosimy nie używać określeń: „w druku”, „w przygotowaniu”, „informacja ustna” – w uzasadnionych wypadkach można je zastosować w odpowiednim miejscu w tekście.
Przykład: Eliasson M., Jansson J., Nilsson P., Asplund K. Increased levels of tissue plasminogen activator antigen in essential hypertension. A population- based study in Sweden. J. Hypertens. 1997; 15: 349–356.
Książki. Należy podać: kolejny numer pozycji, nazwisko i inicjały imion autora, tytuł, wydawcę, miejsce i rok wydania. Powołując się na treść rozdziału książki, należy podać: nazwisko autora rozdziału, inicjały imion, tytuł rozdziału, nazwisko autora (redaktora) książki, inicjały imion, tytuł książki, wydawcę, miejsce i rok wydania, przedział stron.
Przykład (autor jest redaktorem): Braunwald E. Heart Disease. W.B. Saunders Company, Philadelphia 1992; 393–418. Przykład (autor i redaktor są różnymi osobami osobami): Rosen M.R. Principles of cardiac electrophysiology. W: Kelley W.N. (red.). Internal Medicine. J.B. Lipipincott Company, Philadelphia 1992; 90–95.
Tabele, ryciny, fotografie. Powinny być czarno-białe, ponumerowane, zapisane w formacie .jpg, .tif, lub .eps. Podpisy tabel, rycin i fotografii powinny być zapisane po polsku i po angielsku. Materiały ilustracyjne poprzednio publikowane należy zaopatrzyć w pisemną zgodę Wydawcy na ponowną publikację.
WYSYŁANIE MANUSKRYPTU DO REDAKCJI
Pracę należy przesłać e-mailem na adres Komitetu Naukowego Konkursu (lublin.ptdl@gmail.com) wraz z tabelami, rycinami i zdjęciami. Do każdego manuskryptu należy dołączyć list przewodni stwierdzający, że:
– praca nie została opublikowana ani nie została złożona do innej redakcji;
– praca została zaaprobowana przez wszystkich współautorów i kierownictwo ośrodków, w których powstała;
– Autor (Autorzy) zgadza (zgadzają) się na automatyczne i nieodpłatne przeniesienie wszelkich praw autorskich na Wydawcę w momencie zaakceptowania materiałów do publikacji;
– ujawniono wszelkie źródła finansowania;
AUTORSTWO
Wszystkie osoby, które miały znaczący wkład w powstanie pracy są uważane za współautorów. Wszyscy współautorzy są zobowiązani do wskazania Redakcji swojego wkładu w powstanie publikacji (autor koncepcji, założeń, metod, przeprowadzenie badań, analiza danych, napisanie publikacji, etc.). Autorzy mogą wskazać więcej niż jeden element swojego wkładu, a także więcej niż jeden autor może wskazać ten sam rodzaj kontrybucji. Inne rodzaje wkładu, takie jak dostarczenie odczynników czy narzędzi analitycznych powinny być wskazanie w „Podziękowaniach”. Stosowanie „ghostwriting” lub „guest-authorship” jest przejawem nierzetelności naukowej. Wszystkie wykryte przypadki będą ujawniane, włącznie z powiadomieniem stosownych instytucji.